Actualment ens trobem immerses en un paradigma pedagògic actiu, on els infants són els protagoniste i les mestres adopten un rol d'acompanyants en el procés d'aprenetatge. Es dóna, per tant, la diferència entre el que es coneixia per ensenyament, merament transmissor de l'adult a la resta de la classe; i l'aprenentatge, que situa a l'alumne al centre, actiu, reflexiu, que parteix de coneixements previs i permet extreure'n conclusions que seran revisades amb els adults i la resta de companys. Dins d'aquesta activitat d'aula, doncs, les mestres serem les encarregades de crear ambients i aportar materials per tal de promoure l'aprenentatge. No només això, haurem d'estar atentes i disposades a l'escolta, més que a la parla, per tal de saber recollir les aportacions dels nostres alumnes. La comunicació i el diàleg, per tant, representen elements claus per aquest funcionament.
És evident que la meva tendència no és separar les àrees de coneixement, i en el cas de les ciències socials i naturals, des del meu punt de vista, encara queden més estretament lligades. Efectivament, una societat científica com la nostra no pot explicar-se de forma deslligada. La mateixa expressió ho diu: societat científica. D'altra banda, si en l'anterior entrada comentava que una de les finalitats és formar a persones crítiques i reflexives, quina millor manera de fer-ho que a través de l'experimentació, anàlisi i reflexió per extreure'n conclusions pròpies que puguin ser validades? És evident que no ens quedarem en el mer anàlisi científic sinó que a través d'aquest, es pot anar acostant als infants a les regles de l'argumentació, que estan basades en la coherència, la validesa de les premisses i les conclusions vàlides. Vist des d'aquest punt de vista, no dista molt del mètode centífic que volem aplicar a l'aula.
La finalitat és acompanyar a als infants per a que esdevinguin persones lliures, crítiques i actives. Doncs afavorim-ho des del primer moment, no amb bones intencions que es quedin en teoria, si no permeten l'acció pràctica a l'aula. a través d'aquestes activitats es podran anar treballant els valors que volem promoure: la igualtat, la coeducació, l'amistat, etc. de forma vivencial, en l'acció quotidiana al centre.
Un nou paradigma educatiu està present. Cal ser coherent amb aquests pensaments i treballar-hi amb entusiasme i esforç doncs, evidentment, no és fàcil, però val la pena.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada